seviclimb@seviclimb.cat · +34 669 584 345

Actualitat

Novetats del sector

Projectes de patis: naturals, educatius, inclusius

Actualment es posa el focus, més que mai, en l'educació dels infants i en treball que es fa a les escoles i llars d'infants. Es parla de nous projectes, com el d' Escola21, que suposa una proposta totalment diferent de com s'ha treballat a les escoles fins ara. Gràcies a l'interès de pares, mares, tutors i professorat s'està fent, del disseny dels patis de les escoles, un fet social al qual val la pena prestar atenció; fins ara els jocs dels patis d'escola acostumaven a ser de plàstic, els terres absorbents de cautxú o de sorra i les plantes, els arbres i les ombres naturals acostumaven a brillar per la seva absència.
 
Els projectes per crear patis més naturals parteixen de la premissa que el pati té unes oportunitats educatives que han estat desaprofitades, és important tenir en compte i partir de la base que els infants estan en creixement i aprenentatge constant i que l'espai i el temps d'esbarjo poden i han de ser també educatius i han d'aportar quelcom als infants.


Furgoneta de fusta a L'Escola La Bòbila (Les Preses)
 
Recentment IPA España (Associació Internacional pel Dret dels Infants a Jugar) i la Fundació Jaume Bofill han publicat conjuntament un informe anomenat "Els patis de les escoles: espais d'oportunitats educatives", en aquest destaquen que si l'esbarjo és considerat una activitat educativa dins l'horari lectiu, el pati ha de ser tractat i concebut des de la perspectiva educativa. En aquest mateix informe es dóna unes pautes per fer dels patis, espais de lleure educatius i aprofitar totes les seves possibilitats.

En primer lloc seria necessari fer una valoració de l'espai físic del pati, les seves dimensions, varietat i elements de joc.

En l'informe es proposa, doncs, classificar els patis segons la seva condició física: positius, neutres i negatius. Un cop s'hagi fet aquesta primera valoració es poden cercar solucions per millorar el pati, en molts casos quan es duu a terme un projecte com aquest es fan enquestes o, almenys, es pregunta als infants què els hi agradaria pel seu pati, de manera que el resultat final no haurà estat decisió només dels pares, mares i professorat sinó dels mateixos infants que al final seran qui en gaudirà.

Existeixen multitud de possibilitats per fer dels patis espais de lleure educatius i naturals, des de crear desnivells i jocs d'equilibri, passant per sorrals diferents com el de la foto, i acabant per aconseguir que el terra del pati no tingui una mateixa textura sinó que vagi canviant, de manera que es puguin combinar materials com la sorra, les pedres o la gespa.



Terra instal·lat a la Llar d'infants Quitxalla (Navàs) amb la finalitat de crear diferents textures i
formes pel sòl del pati (en construcció).
 
Cal prestar atenció també a com es reparteixen els infants entre els diferents espais de joc i quin espai ocupen aquests en el pati. La norma general és que les pistes de futbol o de bàsquet ocupin un lloc central i molt ampli en el pati, en detriment dels espais de jocs simbòlic que acostumen a romandre en un lloc marginal. Si el nostre objectiu és diversificar les activitats dels patis i que hi hagi un equilibri entre els usos dels espais, cal modificar aquest espai i incloure nous elements.


Sorral instal·lat a l'Escola L'Era de Dalt (Tona). Té dos accessos en forma d'escales i consta de 4 canals
i 4 galledes perquè els infants puguin jugar amb l'aigua i la sorra.
 
Un exemple d'aquest plantejament n'és L'Escola la Farigola del Clot, on, a banda de regular les hores de futbol, també s'han pintat terres per jugar a la xarranca i s'ha construït un hort i un rocòdrom per als més petits. De fet, el rocòdrom és un molt bon element per incloure en noves activitats de moviment a nenes i nens que abans no disposaven d'espais i elements per aquest fi. A més aporta opcions diferents per al desenvolupament de la psicomotricitat.
 

Rocòdrom a l'Escola Artur Martorell (Badalona).
 
Hi ha escoles que ja estan transformant els seus patis, són projectes com "El pati que volem", de l'escola Colònia Güell de Santa Coloma de Cervelló, on els alumnes han participat activament, i el projecte EmPATItza't de l'Institut Escola Les Vinyes de Castellbisbal, on han aconseguit tenir un pati fet entre tots.

A Seviclimb tenim ja una llarga experiència en jocs infantils i més concretament en els jocs de robínia, per això podem fer-los en qualsevol forma i de qualsevol color, inclús podeu demanar als infants que dibuixin una idea i, partint d'aquí, us farem un disseny i pressupost sense cap compromís.
 
És per això que treballem conjuntament amb les escoles i també ens volem posar a disposició de les professionals paisatgistes que creen patis, perquè puguin comptar amb nosaltres a l'hora de construir els dissenys que porten a terme.

Seviclimb construeix els jocs i es pot encarregar de tots els serveis complementaris necessaris per executar la totalitat de l'obra.

Fonts:

 -Redissenyar els patis de les escoles per evitar el monopoli del futbol. [https://beteve.cat/societat/patis-escoles-futbol-genere-redisseny/]